יום חמישי, 25 ביוני 2009

הגרסונייר השבועי: קרלו מולינו

איך נציג את קרלו מולינו, הגרסונייר השבועי שלנו? הוא היה ממציא, ארכיטקט, מעצב רהיטים, מעצב תפאורות, צלם אופנה, נהג מרוצים, טייס ומורה סקי. אולי הכי כדאי להתחיל מהסוף, מה-27 לאוגוסט, 1973, יום פטירתו.

מולינו שחי את חייו באינטנסיביות מטורפת, תמיד התעניין בתורת הנסתר והעריץ את הארכיטקטים הקדמוניים של הפירמידות המצריות. ב-1960 הוא רכש וילה מהמאה ה-18 בשם "מנוחת הלוחם", הממוקמת על גדות נהר הפו שבטורינו, והקדיש כל טיפת זמן פנוי לדקורציה של ממלכת המוות שלו.
בין האובייקטים הרבים שנמצאו אחרי מותו בבית, שהפך היום למוזיאון, נמצא אוסף ענק של כ-1500 צילומי פולארויד, שצולמו במשך 15 שנה (ואוגדו לא מזמן לספר משובח). בתמונות מוצגות נשים, רובן זונות צעירות שאסף לביתו, וצילם אותן, יחד עם עשרות הרהיטים הפזורים בדירתו, כשהוא משלב בין שתי האהבות הגדולות של חייו: נשים ורהיטים.
מולינו לא רק צילם את התמונות, הוא גם עיצב את הבגדים ואת הסט, השתמש באור בצורה מרתקת, וידע למקם אביזרים בתמונות שיהיו חלק מהקומפוזיציות, והשפיע כך לא מעט צלמי אופנה מודרנים.

נשים נשים בגרסונייר

מולינו נולד בטורינו ב-1903 ועבד עם סיום לימודי הארכיטקטורה, במשרד של אביו. מהר מאד התבלט ביצירותיו ויצא לקרירה עצמאית, שהפכה אותו לאחד האמנים האיטלקיים הבולטים של המאה ה-20. במקום לעבור למילאנו כמו כל בני זמנו (ג'יו פונטי, פרנקו אלביני, האחים קסטיליוני ) בחר מולינו להתבודד בטורינו ולהתעסק בנושאים שאהב: סקס, סקי, טייס, מרוצי מכוניות ותורת הנסתר.

העבודות הארכיטקטוניות שלו, עיצובי הרהיטים והמכוניות שלו היו ייחודיים וניסיוניים וחלקם מעולם לא עלה על פסי יצור תעשייתיים. לפני כשנתיים נמכר בבית המכירות הפומביות כריסטי'ז שולחן של מולינו (בתמונה למטה) בכ- 4 מיליון דולר, מהסכומים הגבוהים ששולמו אי פעם לאובייקט ריהוטי מהמאה ה-20.

אבל מולינו, איש רנסאנס שכמוהו, מעולם לא הרגיש שייך לחברה הגבוהה שביקשה את ההילה שבקרבתו. הוא התחבר באופן עמוק לאנשי שוליים, והתמכרות שלו לסמים ולסקס היתה דומה רק לאובססיביות האמנותית שלו, שנמשכה עד יומו האחרון.

לעוד עבודות מעולמו של מולינו

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

אוה- הרהיטים(אם בכלל ראוי לכנותם רהיטים ולא אביזרי שירה) כל כך יפים שהנשימה נעתקת.

k482gre אמר/ה...

הורס....

גרסונייר2 אמר/ה...

הי תודה לכם, לפעמים שאנחנו כותבים את פינת הגרסונייר השבועי ונתקלים בדמות מהפנטת ורבת מעללים כקרלו מולינה יש הרגשה שפוסט אחד לא מספיק. צריך ספר. סרט. מרחב נשימה ארוך. אכמה מהלינקים בפוסט יובילו אותכם לעולם שכולו מולינו. והוא באמת מדהים

מזי פלד אמר/ה...

דמות מרתקת