סיפור בראשית שנקרא בימים אלה בבתי הכנסת מתאר את המעבר מעירום לבגדים ומסמן את החטא הקדמון כסיבה המחוללת לאופנה בכלל. ההרמוניה המלאה עם הטבע השתבשה והפכה למאבק יומיומי לכיסוי והסתרה, שרק הדגישו את השבר שבין האדם ובין העולם הפראי הסובב אותם. לכאורה אותה מהות ג'נטלמנית חמקמקה, שחברי המועדון תרים אחריה, שוללת את החיבור עם הטבע ועולם החי. המלחמה העתיקה בין התרבות לטבע, שבה אנו משתדלים כל הזמן (חלקנו מצליחים יותר או פחות) לעדן את החיה שבתוכנו, מחייבת אותנו לבחור צדדים. במובנים מסויימים, התרבות הג'נטלמנית היא ניסיון חברתי להתגבר על הפרא שבתוכנו, תוך דחיית החייתיות והתרחקות מהאינסטינקט הטבעי.
אי אפשר כמובן להתעלם מהשילוב הנפוץ והקטלני בין בעלי החיים לאופנה. החיבור מגיע מכיוון פחות סימפטי ומציג לנו את קורבנות האופנה האמיתיים - החיות. יש כאלה שרק מסופרות ונגזזות עבור בגדינו היפים, ויש כאלה שמאבדות את עורן בשביל השיק האנושי. על פרוות, שכל עונה עושה רושם שזוכות לתחייה, מעדיפים הג'נטלמנים לשתוק. הם, שעדיין לא קראו את "לאכול חיות" של ספרן (וחוששים להתחיל לקרוא בו כי הם רחוקים מעט מלהכריז על עצמם כצמחונים אדוקים, למרות התאווה החודשית להמבורגר שותת דם), עדיין מתלבטים בענייני מוסר ואסתטיקה ויודעים שקישוט ופשע הולכים שלובי זרוע מאז ימי קדם.
ובכלל, מדי שנה וכל עונה מגיחים לעולם האופנה בעלי חיים חדשים וכובשים בסערה, כמו בתהליך אבולוציוני שרירותי, את תפקיד החיה הדומיננטית שבמודה. הדפסי סוסים בשעטה הפכו לציפורים במעופן, נמרים מדלגים פינו מקומם לאיילים בנופים צפוניים. העונה, למשל, נראה הינשוף כחיית הצייטגייסט הנכונה, כשסכנה רצינית אורבת לו מדמותו של הפרפר, העומד לרשת את מקומו (שמתם לב לג'ורג' קלוני בסרט "האמריקאי" של אנטון קורביין שמכונה "סניור פרפלה", מר פרפר? זהו אולי הכוכב השני שזוכה לכינוי החרקי, אחרי סטיב מקווין ב"פפילון").
מהצד השני, הג'נטלמנים שמים לב שציידים הפכו לדמויות איקוניות ומעוררות השראה. אמריקה מלאה בימים אלה בתחייה של חברות ציד ותרבות הפנאי (איך אפשר לקרוא לציד "תרבות", הם תמהים), כשהצייד, על מעילי הצמר שלו, נעלי ההליכה ומגפי הבוץ, הווסטים והדוגמאות המשובצות שמככבים בבגדים שלו - כולם עושים דרכם מקטלוגים של חברות אופנה נשכחות במערב ארצות הברית למסלולים ומגזיני הכרום של הערים הגדולות ביבשת. מ"אנג'ינרג גרמנטס" לפילסון ולחברות כמו אל.אל בין - חברות אופנה משרטטות את הגבר העירוני כצייד מודרני, ששלל האביזרים והבגדים שעומדים לרשותו כמו לקוחים מהעולם הישן. המשבר הכלכלי שפרץ שם, יחד עם חוסר הוודאות החברתית, הפכו את הגבר לצייד שיקי בעולם פראי ואכזר, שנעדר חמלה ורכות אנושיים ודורש בגדים עמידים, נוחים וחזקים.
הג'נטלמנים עומדים מבולבלים כמו חיה שהגיעה לטריטוריה לא מוכרת, ומנסים לנסח שוב את יחסם לעולם הפראי שלצידם. מי למשל מבטא יותר מכל בעל חיים אחר את ערכי הג'נטלמניות בטבע? אולי בכלל זהו הפיל, החיה היחידה שהג'טלמנים ישלחו לה הזמנה להכנס למועדון, מבלי להעליב את הינשוף, כי כמו שאמר חוקר הטבע הצרפתי ז'ורז'-לואי דה בופון: "אם החיות לא היו קיימות הטבע האנושי היה הרבה יותר קשה להבנה".
תגובה 1:
הפוסט הזה הוא מאמר פילוסופי אמיתי. 0 תגובות! קשה מדי לקריאה? לא יודעת. אני התרגשתי. חסר לי פן נוסף: בזמנים קדומים, בזמן שלטון האלה (לפני המהפכה של האל הזכר), הגברים הצעירים היו הניצודים, כחלק מפולחן האלה (הזכר כבן, בעל ולבסוף קורבן אדם, שמביא את התחלפות העונות קיץ/חורף). גם לאלה השולטת בעולם החי היו מופעים של חיה: פרה, סוסה, עז ועוד..
הוסף רשומת תגובה