יום ראשון, 13 במרץ 2011

מטפורה ויזואלית

Marriage I, 2006
Collage, 23.5x28.5cm
קשה לחשוב על ז'אנר אמנותי יותר רלוונטי לתקופתינו האובססיבית לדימויים, מאשר אמנות הקולאז'. בגלריית ווייטצ'אפל בלונדון תסגר בסוף השבוע הקרוב תערוכת יחיד של האמן הבריטי ג'ון סטזאקר, תערוכה ראשונה מסוגה המציגה עשרות עבודות שיצר בשלושים השנים האחרונות. סטזאקר חותך ומדביק, מצמצם ומחבר, בורא עולמות עם אווירה רומנטית מהולה באימה (עם לא מעט גרסוניירים לבושים היטב) ברמת ביצוע מושלמת ויכולת מדוייקת לספר סיפור דרך מטפורה ויזואלית.

Film Portrait (Incision) V, 2005
Collage, 19.5x14cm

סטזאקר משתמש בעבודותיו בגלויות ישנות, בדימויים מתוך סצנות קולנועיות מפורסמות, בתמונות נוף ושלל מגוון של מקורות, שבניגוד למעריציו הוא אינו מוכן לייחס להם כל חשיבות. גאונות הקולאז' של סטזאקר מצליחה לחבר (שלא נאמר לרפרר) בין שלל האמנויות הוויזואליות, עם אותה תחושה מוכרת (לעיתים עד מיצוי) של יצירה שטחית, המורכבת מכמה דימויים שהוצאו מהקשרם, כשהם הופכים לפתע לעולם ומלואו.

Blind, 1979
Collage, 19.5x24cm

עבודותיו של סטזאקר מושפעות רבות מתנועת הדאדא של שנות ה-20, אפשר לזהות בהן נגיעות סוריאליסטיות ופרוידיאניות אבל הן גם באותה מידה עכשוויות ומצליחות לסנטז בין המינים, לחבר בין סצינות אנושיות טעונות לתמונות נוף דרמטיות (טבע או עיר), בין שחור-לבן לצבע ובין המוכר למפתיע.

He (Film Portrait Collage) IV, 200
Collage, 20.3x25.9cm
Untitled (For Angus) Film Still Collage II, 2009
Collage, 22.8x32 cm

Untitled, 1979
Silkscreen on canvas, 2 parts, 134.5x94cm

עוד אפשר לראות מעבודותיו באתר ווייטצ'אפל או באתר גלריית דה אפרואץ' המייצגת אותו.

2 תגובות:

reve אמר/ה...

זו אינה הרכבה, זוהי בריאה מחדש (אולי אפילו ברמת יש מאין) של דימוי מופלא

עידית אמר/ה...

ראיתי עבודות שלו בניו מיוזיאום בניו יורק לפני כמה שנים. זוכרת שרשמתי לעצמי את השם שלו, מאחר והעבודות שלו היו הדבר היחיד שאהבתי בכל המוזיאון... (חוץ מחנות המתנות המדהימה שלהם)