הגרסוניירים החליטו גם הם להשתתף בשיח הרחב, הנגוע והמתיש לעיתים, הדן בסוגיית התנהגותו של ג'ון גליאנו. זה התחיל אמנם בטור ב"גלריה" שנגע בשאלות על אמפתיה, עידון והתנהגות גברית במצבים קיצוניים, אך מתפרסם פה בבלוג בשעת האסון ביפן, שחושף שוב את החשיבות והיופי באיפוק. הגרסוניירים מרכינים ראש.

השיח המחודש במועדון הזה לגבי מיהו הג'נטלמן התעורר מחדש בעקבות הסערה שחולל אחד מהמעצבים המשפיעים ביותר בעשורים האחרונים, ג'ון גליאנו, רגע לפני הצגת הקולקציה שלו בבית דיור בשבוע האופנה בפריז. התצוגה נראתה, כך מדווחים, כמו הלוויה יותר מאשר חגיגה, וכאמור היא הותירה את הג'נטלמנים עם תהיות בדבר התנהגות ג'נטלמנית הולמת, התנהלות במרחב הציבורי והקשר שבין פליטות פה, אלימות מילולית לבין אופנה וסגנון חיים. בספר דברי הג'נטלמנים הלא כתוב ידוע שאפשר להיות לבוש במיטב המחלצות, עם שיק בינלאומי וסטייל מדוייק ועדכני, אבל בסופו של דבר, אחרי הרושם השני, מה שקובע מיהו ג'נטלמן אמיתי הם השפה וסגנונה (ואולי גם עוצמת קולה).
Robert Longo
Frank & Glenn, 1991
Frank & Glenn, 1991


Robert Longo
Untitled (White Riot), 1982
Untitled (White Riot), 1982

מושג מרכזי נוסף שבונה את עולם הערכים הג'נטלמני הוא עידון (באנגלית subtlety). אותה עדנה ועדינות נתפסים גם הם בארצנו המיוזעת והכועסת כתחום נשי, חלש ומוקצה מפאת המתח הקיומי הקבוע ב"מצב" שבו אנו חיים. עידון, כמובן, לא חייב להתבטא בהתנהגות - אלא הוא גם נמצא (וכאמור, אצלנו נעדר) ברחוב, באופן שבו מתלבשים, מעצבים את הבית או מתייחסים לסביבה.
Robert Longo
Untitled, 1981
Untitled, 1981

מה שמוביל את הג'נטלמנים לאופנה ולמוטיבציות הסגנוניות שקשורות בלהיות בנעליים של אחרים, בלי להתבלט, בלי להיות גליאנו, על כל המשתמע מכך. זה גם כוחה של אופנת הגברים, שלרוב מתבטאת במינימיליזם החבוי ובאותן קלאסיות נצחיות שמאפשרות לפריטים כמו ז'קט, מכנסיים וחולצה להחזיק מעמד מאות שנים ולהלביש את הגברים במדים של מסורת ואיפוק ולהעניק להם עידון ויזואלי שלא יפריע למרחב הציבורי. אפשר להיזכר איך משטרת האופנה נטפלת לכל הכוכבות ההוליוודיות שצועדות על השטיח האדום במיטב מחלצותיהן, כשכל אחת מנסה לנקר את עינה של השניה, בשעה שגברים בטוקסידו נראים כמו להקה שקשה להבחין בה מי לבוש טוב ממי.
המינימליזם הבלגי, האוונגרד היפני, האיפוק הבריטי - מכל אלה אפשר ללמוד שיעור בעידון עיצובי. ראף סימונס, למשל, לקח את המינימליזם של ז'יל סנדר ומיסד את אוונגרד הנעורים שלו בגזרות עדינות ובצבעים בוהקים. גם מרג'יאלה, שהאנונימיות שבה הוא ניהל את בית האופנה שלו היא שיעור באיפוק ובשליטה עצמית, הוא דוגמא לא רעה, ומעצבים אחרים כמו דריס ון נוטן, חוסיין שאליאן או אפילו קלווין קליין הם מורים לא רעים שהדגימו איך גם גזרות מסויימות יכולות להיות יפות ומעודנות להפליא, שמעוצבות בקווים הנכונים ומקדשות את הצורה לא פחות מאשר את התוכן.
עידון ע"פ מרג'יאלה


2 תגובות:
תענוג לקרוא, מזדהה עם כל מלה
לא יכולתי לנסח זאת יותר טוב.
כל כך יפים ההקשרים בין הלכי רוח ציבוריים לאופנה.
הוסף רשומת תגובה