יום שני, 1 באוגוסט 2011

מועדון הג'נטלמנים - יומן כיס

המחאה המתפשטת בנוגע למצוקת הדיור הזכירה לג'נטלמנים כי בית יכול להיות גם פיסת בד בצורת אוהל, בדיוק כפי שארנק יכול להיות פיסת בד בצורת כיס. אותה גומחה מהווה סמן מבדיל לא רק בין עשירים ועניים אלא גם בין נשים וגברים: בעוד נשים נוהגות לשים את כל רכושן בתיקן (שלפעמים גודלו הוא כשל אוהל), שם הן מתחזקות משק אוטרקי שיאפשר להן להסתדר עם או בלי בית, הרי שגברים מעדיפים ללכת עם מספר מצומצם של פריטים הכרחיים. את הפריטים האלה הם נושאים לרוב בכיסיהם, משל היו אנשים חופשיים ונטולי קניין שיכולים להסתובב בעולם מבלי לדאוג לשום דבר.

כיסים חיצוניים של Woolrich
הבעיה היא שבמקום תיק שיאחסן את כל הדברים שבכל זאת זקוק להם האדם, גברים נוהגים לצאת לרחוב עם כיסים גדושים - עבירה סגנונית שיוצרת לא רק רושם רע, אלא גם צללית תפוחה ולא אלגנטית. ארנק, מפתחות וטלפונים ניידים הופכים גברים רבים לכיסים מהלכים שמתפקעים מחוסר מקום ומסכנים את בעליהם באיבוד חפצים חשובים.
העובדה שגברים לא אוהבים תיקים זכתה לחיזוק בתצוגה האחרונה של ראף סימונס למותג ז'יל סנדר שהתקיימה לפני כחודשיים. על מסלול התצוגה צעדו להם גברים עם לא אחר מאשר גלגול אוונגרדי של הפאוץ' - אותו פריט כעור שבשנות ה-80 נתלה מעל החגורה כצמיג נוסף באזור הבטן.

לשמחתם של הג'נטלמנים, הפאוצ'ים מבית מדרשו של סימונס נתלו ברצועות עור סביב הצוואר, היו עשויים מעורות משובחים בצבעים זרחניים ושידרו מראה אלגנטי ומחשמל, ששילב בין התחושה המשוחררת של העדר מטען חורג לבין האפשרות לשאת את מטלטליך בכיס שפשוט תלוי לו על הצוואר.

אם אדם ניכר בכוסו, כיסו וכעסו, הרי שבגדי גברים ניכרים בכיסים שהם מציעים: כיס מכנסי הג'ינס, למשל, הוא טביעת אצבע מותגית. ההבדלים בין מכנסי הג'ינס השונים לא מתבטאים רק בגזרותיהם אלא גם בלוגואים הרקומים על כיסיהם. כך אפשר לזהות מרחוק אם מדובר במכנסי ג'ינס של ליווייס, דיזל, ג'יי ברנד, סבן פור אול מנקיינד או ניודיז. לשמחתם של הג'נטלמנים, הלוגואים הצועקים של שנות ה-80 וה-90 פינו מקום לגישה קצת יותר דיסרקטית לכיסים, כשחברות איכותיות כמו אקנה, איי פיס סי וצי'פ מנדיי מייצרות אותם נטולי מיתוג וסמל.

לצד ארבעת הכיסים הקלאסיים של המכנסיים מתחבא כיס אחר, לא פחות חשוב, שידוע בכינוי "הכיס החמישי". המדובר בכיס הנמצא לרוב בתוך הכיס הימני של מכנסי הג'ינס, שיועד במקור לשעון. גברים רבים הפכו אותו במרוצת הזמן למקום לאחסון כסף קטן, או למעין כספת סודית לכל מיני דברים אחרים שגברים מעדיפים להחביא.

מנהלי אפריל 77, מותג מכנסי הג'ינס הצרפתי, הידועים בחיבתם לעולם הרוקנרול, עיצבו את הכיס הפנימי שלהם בצורה מעט שונה, ואף דאגו להטמין בו מפרט, למקרה חירום שבו ייתקל הלובש בגיטרה אקוסטית.

אי אפשר לשכוח את המכנסיים בקולקציות הראשונות של מרטין מרג'אלה, שתמיד הגיעו עם כיס קטן נוסף, מעט מעל ברך שמאל, שנועד להכיל בדיוק כרטיס נסיעה במטרו. או מכנסיים אחרים, בעלי כיסים רבים, שהפכו לסימן סגנוני שראוי לתת עליו את הדעת: מכנסי הדגמ"ח. אלה עם הכיסים המרובים שהיו נפוצים בתחילת העשור פינו מקומם למכנסיים עם כיסים דיסקרטיים יותר. כיסים צדדיים אחרים, כמו אלה שבמכנסי הצ'ינו, הפכו למקום המושלם לטמון בו את הידיים.

עבודה של דורון רבינא
Untitled. Digital print, 30x42 cm, 2004

בכל הקשור לחולצה, תיאוריה (לא בלתי הגיונית) שפותחה במאה הקודמת גורסת כי קיים קשר הדוק בין מספר כיסיה למעמדו החברתי של הלובש אותה: ככל שמקומו בסולם החברתי גבוה יותר, כך הולך ופוחת מספרם. לפי התיאוריה, מנהלים בכירים לובשים תמיד חולצות לבנות חלקות נטולות כיסים, ואילו המנהלים הזוטרים, שצריכים מקום לשים בו פתק, עט או כלי עבודה אחר, לובשים חולצות עם כיסים. באותו עניין, אפשר לראות בכתמי הדיו שעל כיסי החולצות מעין אורנמנט גברי - קישוט שיכול לבטא אמירה אישית לא פחות מחפתים מוזהבים בשולי השרוולים.


גם כיסי הז'קט הם תורה שלמה בפני עצמה: נסתרים וגלויים, פנימיים וחיצוניים. נדמה לעתים שמעצבי הז'קטים בונים קודם כל את הכיסים ואז תופרים סביבם גזרה, רק כדי שגברים ישתמשו, למשל, בכיס הכרטיסים - כיס קטנטן שנמצא מעל הכיס הקדמי ושנועד לאיחסון כרטיסי רכבת - או בכיס הנסתר הפנימי שנועד לארנק.

כיס של מרג'יאלה
אבל כיס הוא לא רק פונקציונלי - אפשר להשתמש בו גם לקישוט: בזמנים קדומים ג'נטלמנים שלשלו לכיסיהם שעוני זהב קשורים בשרשרת, אחרים שמו בהם מטפחות כיס צבעוניות ואלגנטיות, ויש כאלה ששמים מטפחות דמויות בנדנה בכיס האחורי של מכנסי הג'ינס שלהם.


ובחלוף כל עונה לא יכולים הג'נטלמנים להימלט מחיפוש בכיסי המעיל של החורף הקודם או מפשפוש במכנסים הקצרים מהקיץ שעבר, מסע בעקבות מזכרות מהעונה הקודמת - מספר טלפון על נייר מהוה, שטר מכובס ואולי גם מכתב אהבה מרגש. הרי הג'נטלמנים לא נמצאים בכיס של אף אחד, מלבד אולי זה של עצמם.

3 תגובות:

ORIT FREILICH אמר/ה...

רציתי לצרף צילומים מתוך הפרוייקט
A W 1999-2000 ECOFORM של חוסיין שאליין שבו הוא מנסח אופני ביטוי ויזואליים להד ולזיכרון באמצעות כיסים של זקט ליוויס בסיסי/ פעולה שמשאירה את ההדהוד שלה על קודמתה.

יוני אמר/ה...

יופי של דגמי מכנסיים לגברים

יוני אמר/ה...

מכנסיים לגבר בעיצובים אופנתיים