יום ראשון, 11 בדצמבר 2011

מועדון הג'נטלמנים - חשיפה לצפון

(הביתן הנורדי בוונציה בתכנון Sverre Fehn, 1962)

הג'נטלמנים, שמעולם לא היו בארצות הקור שבסקנדינביה, נתקפו רצון עז לראות את הזוהר הצפוני, הידוע גם בכינויו "אורורה בורליס", תופעת הטבע המרתקת אליה אנשים מרחבי העולם ומאופיינת בהופעה של אורות בצבעים שונים ועזים בשמי הלילה בקרבת הקוטב הצפוני (והדרומי).
לכן, מנסה המועדון הפעם להבין את אותה משיכה לאור הצפוני, את הכמיהה הלבנטינית לצפון, כמו שני האיילים המובילים את מזחלתו של סנטה קלאוס עמוק לתוך הצפון הלבן, לצד כמה ויקינגים קשוחים, נסיכות קרח וזאבים עם עיני תכלת, ועוד כמה דמויות הלקוחות הישר מהמיתולוגיה הנורדית.
כרטיסי ברכה נורווגים של Darling Celmentine
האם סקנדינביה היא ההזיה האולטימטיבית, נגטיב אסתטי של כל מה ששייך לכאן? ואולי היא בכלל אופציה אופנתית עקרונית, מעין אלטרנטיבה סגנונית לצעקנות של האייטיז ולרישול הלא מוקפד של הניינטיז? לא לחינם הפך החלק הזה של העולם למעצמת אופנה, כזו שמציעה, כמו ג'נטלמן אמיתי, להיות איכותית, אך לא בולטת.


גרגור פאולסון
גרגור פאולסון, מומחה שוודי להיסטוריה של האמנות, כתב ב-1919 את אחד המניפסטים המשפיעים ביותר על העיצוב הסקנדינבי,"Better Things for Everyday Life" , שבו העלה את הצורך ביצירת חפצים אסתטיים שיהיו זמינים לכל. הפמפלט של פאולסון השפיע על העיצוב השוודי במאה ה-20, ואולי הגדיר את סוד קסמה של האופנה הסקנדינבית מהמותג האהוב אקנה ועד זה של COS: דמוקרטיזציה של האסתטיקה, עיצוב עכשווי קלאסי ואיכותי, לא מתחנף ולא מנקר עיניים, שמשרטט מחדש את הגדרת הקוליות באותו רגע אופנתי שבו הוא נולד.
רוני מקדונלד, מעצב טייגר אוף סווידן
אחרי שכבשו את עולמות העיצוב, הארכיטקטורה והאמנות, ביססו האומות הנורדיות בעשורים האחרונים את תעשיית האופנה שלהם, שהפכה לשם דבר בעולם המערבי. בהתחלה היו אלה חברות פופולריות עם דגש רב על דנים כמו צ'יפ מנדיי, ניודי ג'ינס ודוקטור דנים. אחריהן הגיעו חברות שהתעסקו באלגנטיות הנורדית כמו אקנה, פיליפה קיי, ג'יי לינדברג וטייגר אוף סווידן. ואילו כיום אפשר להבחין בכמות אדירה של בלוגי אופנה ובמיוחד של צלמי רחוב איכותיים, המנצלים את האור הצפוני המיוחד כדי למצוא את הזווית המשתלבת היטב בסטיילינג הנכון.

אקנה (סווטשירט גאוני, להשיג בבוטיק ורנר)
אקנה, למשל, ראשי התיבות של Ambition to Create Novel Expressions, שהחלו לעבוד כקולקטיב יצירתי של חברת פרסום, צמחו להיות אחד ממותגי האופנה המשפיעים בעולם עם מכנסי הג'ינס המושלמים שלהם וניסיונותיהם המוצלחים לשלוח זרועות לשדות אחרים, כמו עיצוב רהיטים והוצאת מגזין נחשב מדי עונה. 
האיש שמאחורי המותג הוא ג'וני ג'והנסון שמציע לכם בוידיאו הבא את המקומות שלו בשטוקהולם. וכמו שכבר כתבה מי שכתבה: "או קיי עכשיו אנחנו יודעים איפה הוא גר".

 *עוד על אקנה אפשר לקרוא בשלל הפוסטים בגרסונייר או פשוט לקפוץ לחנות ורנר ברחוב אלפסי 33, לראות פריטים שווים מהקולקציה האחרונה ולקנות משהו, כדי ששירה תביא הרבה פריטים של אקנה לגברים.
העורכים של "פנטסטיק מן" - בגרסה שלהם עם אקנה
כובע של אקנה
קיץ של אקנה
מחויט של אקנה
מכנסי הג'ינס הראשונים של אקנה הושקו ב-1997 - באותה שנה שפיליפה קונטסון פתחה את חנויותה הראשונות (Filippa K) והחלה להפיץ את התחכום של הטעם השוודי לקהל הרחב. ב-1999 הושק הקו הגברי הראשון של המותג, ושנתיים אחר כך כבר נפוצה הבשורה ברחבי אירופה.
מעבר לעידון העיצובי של הבגדים, החנויות של פיליפה קיי היו (ועודן) חוויה בלתי נשכחת, שמדמה נסיעה לבית קיץ שוודי, עם תאי מדידה ספוני עץ, שמזכירים יותר תאי סאונה חמימים, מרופדים בשטיח עבה וצמרירי שאפשר לטבוע בתוכו, וחוויית קניה שהופכת את המסע בחנות לנסיעה מדומה בשדות לפלנד המושלגים.

 פיליפה קיי, סתיו חורף, 2011-2012
 אבל האסתטיקה השוודית לא מסתיימת רק בבגדים. היה זה בן גורהם, ג'נטלמן שוודי ממוצא הודי, שגילה את עולם הבשמים אחרי לימודיו באקדמיה לאמנות בשטוקהולם (וקריירה קצרה בכדורסל מקצועי), והחליט להפיץ את האסתטיקה שלו באמצעות חברת Byredo, אולי אחת מחברות הבישום המדוברות בעולם.
 
חנות ביראדו בשטוקהולם
ההתחלה של גורהם לא היתה פשוטה: התקשורת התעלמה ורבים לא כל כך פרגנו, אבל הניחוחות החכמים והמדויקים שיצר, יחד עם כמה שיתופי מעולה מוצלחים, עיצוב מוצר מבריק ולא מעט קסם אישי, הפכו את החברה שלו לעוד כוכב צפוני שעולם האופנה עורג אליו.
בן גורהם, הגרסונייר והריח
לצד סדרות של בשמים שזיקק יחד עם שכניו השטוקהולמים באקנה - גורהם גם שיתף פעולה עם המגזין "פנטסטיק מן" (שיתוף פעולה שנגמר בריח ג'נטלמני רע וכמעט בתביעת דיבה), ולאחרונה אף יצר סדרה מיוחדת עם משרד הקרייאטיב הצרפתי המדובר M/M.

אבל Byredo לא לבד. גם מעצב האופנה הנריק ויבסקוב, שפועל מקופנהגן, הילד המופרע והמחונן שהחל את הקריירה שלו כמעצב גרפי ודי-ג'יי, צמח בשנים האחרונות למעמד של כוכב-על בשמי התרבות העכשווית. במסגרת הצייטגייסט הנוכחי ביקש ויבסקוב להעניק לריח גם הקשר גיאוגרפי ויצר סדרת או דה טואלט הנקראת "type", הכוללת ניחוחות הנושאים את מרכיבי הזיכרון מביקוריו בשלוש ערים שונות: ברלין, דמשק וקופנהגן.
טייפ C בשביל קופנהגן
ניחוחות דמשק מעלים בזכרונות של ויבסקוב את ריחם של תבלינים אקזוטיים מהמזרח הקרוב, ברלין טומנת בחובה צד פחמי חזק, המחזיר אותו ללילות חורף קפואים בדירות במזרח העיר, וקופנהגן מכורתו מזכירה לו ריחות מלוחים של הים הצפוני וצינת יערות רעננים.
הרצון למצוא את הד-נ-א האסתטי של המקום מורגש גם בעיצוב התיקים של החברה הדנית Mismo, המבוסס על מסורת, ערכים של אומנות וקראפט, בחירת חומרים טבעיים ודיוק בפרטים כדי ליצור את האובייקט המושלם. במקרה שלהם, התיקים העשויים מעור וקנבס - מופת של איזון בין פונקציונליות ואסתטיקה, צבעוניות חמורת סבר ופשטות עיצובית - הפכו בשנים האחרונות לעוד חוליה בשרשרת המפוארת של העיצוב הסקנדינבי.
משפחת מיסמו, קולקציית אביב - קיץ 2012 
 לכן גם לא מפתיע שאחת מחנויות הגברים השוות בעולם נמצאת בשוודיה ונחשבת לאחת החנויות הטובות גם ברשת: "Tres Bien Shop".

Tres Bien Shop הלא וירטואלית
החנות, שמשלבת אסתטיקה צפונית וחוש אקלקטי (והומור) למצוא כל דבר אופנתי וקולי שניה לפני כולם, הפכה לשם דבר והיא מצליחה לנסח מדי עונה מה גברים צריכים (בעיקר אם יש להם לא מעט כסף). ביקור בחנות, לפחות זו הווירטואלית, הוא חוויה מרגשת (ומתסכלת) שמזכירה לג'נטלמנים את הזוהר הצפוני, ואת האובססיה המשונה שלהם - אולי כמו של כל אופנת הגברים - לברוח לפעמים למקום אחר.

תגובה 1:

miri davidovitz אמר/ה...

מעניין מאוד.
אני מצפה כבר לנסוע לארצות סקנדינביה .
מעולם לא הייתי שם .