יום שבת, 14 בינואר 2012

העתיד יוסווה חלקית

מתוך האינסטגראם של ניק ווסטר
ניק ווסטר המניאק (כבר כתבנו עליו כאן לא מזמן) פרסם באינסטגראם שלו השבוע תמונות מקסימות מפיטי, יריד אופנת הגברים מפירנצה, ובין שלל התמונות שלו צדו את עינם של הגרסוניירים אסופת מכנסיים קצרים בצבעי הסוואה בוהקים, שהוא עיצב יחד עם חברת Orlebar  Brown, חברת הריזורט הבריטית.

מתוך האינסטגראם של ניק ווסטר
הרומן של ווסטר עם קמופלאז', מסתבר, הוא ארוך שנים. בהקדמה לפרויקט "The Complex Guide to Cameo" הוא כותב, "אני אוהב את הרעיון של שילוב סרטוריאלי בין מדי צבא לבלייזר טוב. קמופלאז' מתפקד כמעט כמו צבע אחד. אלה המדים המושלמים, אפשר ללבוש אותם בכל צורה וכמעט תמיד זה נכון".

ניק בקמופלאז' אופייני

בעוד מעיין גולדמן תוהה מה צופן העתיד ומה יודעים מעצבי האופנה על המחר (בפרויקט האופנה המקסים שלה במוסף), הגרסוניירים שואלים האם טרנד צבעי ההסוואה מרמז על העתיד שצפוי לנו בקרוב, ואיזה צבעי הסוואה צריך ללבוש כדי לשרוד בזמנים המאיימים שכנראה הולכים ומתקרבים.
 
מוטה גור והצנחנים צופים על הר הבית. משמאל: מדי הסוואה מסוג French Lizard שהיו בשימוש הצבא הישראלי, שכנראה קנה עודפים מצבא ארצות הברית וצרפת.

סוגיית צבעי ההסוואה היא אחת מהמרתקות בהיסטוריה של האופנה והצבא. חיפוש מהיר בגוגל שולח לעשרות סוגי מדי הסוואה שקשורים למדינות, צבאות, זמנים ואירועים כאלה ואחרים. הנה מבחר קטן מצבעי ההסוואה שכדאי כבר עכשיו לאמץ, כי המחר, כידוע, מעונן (שלא לומר מוסווה) חלקית.

חייל אמריקאי בהסוואה בנוסח "עור צפרדע"
מדי "עור הצפרדע" נולדו בשנות הארבעים של המאה הקודמת והיו בשימוש הצבא האמריקאי במלחמת העולם השניה, בעיקר בחזית היפנית באוקיינוס הפסיפי. דווקא השימוש בצבעים האלה גרמה לבעיות בנורמנדי, כשהמדים גרמו לבלבול בין הכוחות הגרמנים והאמריקאיים, והמדים נזנחו לטובתם של צבעי הסוואה אחרים.
צבעי הסוואה בנוסח "עלי גפן"
אחרי מלחמת העולם השנייה החלו מדי ההסוואה לעשות מעבר גם לבגדים אזרחיים, בעיקר עם עודפי מלאי של הצבא והתפתחות ציוד לשעות הפנאי, כמו בגדים לציד למשל. מדי "עלי הגפן" הומצאו ב-1948 על ידי המעצב הראשי של חברת ציוד פנאי כזה ונכנסו לשימוש מוגבל על ידי כמה יחידות במלחמת ויאטנם, כמו גם בשימוש אזרחי.

מדי הסוואה בנוסח "עור נמר"
גרסה אפריקאית משנות השמונים, שהיתה נפוצה בקונגו ובמדינות אפריקאיות אחרות, ונועדה לזיהוי דווקא, יותר מאשר להסוואה.
מדי הסוואה בנוסח "לילה מדברי"
מדים שהונהגו בצבא ארצות הברית בזמן מלחמת המפרץ ונועדו להסוות כוחות בשעות הלילה. המדים יצאו משימוש בגלל התפתחות בציוד ראיית לילה, אבל נראים - בעיקר בגלל שימוש בשני צבעים בלבד - כמו פאטרן ראוי לשימוש אזרחי.

הדור החדש של מדי ההסוואה - הסוואה דיגיטלית
החל מ-1995 החל צבא ארצות הברית להשתמש בדגם Cadpat שהומצא בקנדה - גרסה מפוקסלת של מדי הסוואה, שמחקרים גילו שהוא השימושי ביותר. אמנם הצבא הסובייטי כבר החל להשתמש בסוג כזה של צבעי הסוואה עוד במלחמת העולם השנייה (!), אבל זו היתה הפעם הראשונה שמדי הסוואה עוצבו בעזרת מחשב ונכנסו לשימוש נרחב.