יום ראשון, 21 ביוני 2009

קרב ג'נטלמנים

הברטיטסו היא תורת לחימה ג'נטלמנית. היא נולדה בלונדון בסוף המאה ה-19 על ידי ברנש בשם אדוארד ברטון-רייט, מהנדס רכבות בריטי, שחי ועבד שלוש שנים באימפריה היפנית וצבר נסיון וידע רב באמנויות הלחימה השונות.
כשחזר ברטון-רייט לאנגליה הוא צירף את האלמנטים החשובים באמנויות הלחימה היפניות והאירופאיות (קרב מקלות צרפתי, אגרוף בריטי, וג'וגיטסו יפני) וקרא לשיטה החדשה: ברטיטסו. שילוב של שם משפחתו וג'וג'יטסו.

ב-1989 הקים ברטון-רייט את בית הספר הראשון לברטיטסו, ובלונדון כמו בלונדון, המוסד הפך מהר מאד למועדון חברים אקלוסיבי אליו חברו לא מעט ידוענים של אותה תקופה (הכתובת, לחובבי ההיסטוריה מביניכם, היא 67b Shaftesbury Avenue, סוהו).

אמנות לחימת הג'נטלמנים כמעט ונשארה באנונימיות מוחלטת אלמלא היה זה גרסונייר בכיר בשם סיר ארתור קונן דויל שאזכר את הברטיטסו בספר הקאמ-בק של שרלוק הולמס. להזכירכם, בשלב מסוים הרי נמאס לקונן דויל מהרפתקאותיו הבלתי נדלות של הולמס' ובסיפור "הבעיה הסופית" (שיצא לאור ב- 1893) מתואר קרב אימתני עם פרופסור מוריארטי, סמוך למפלי הרייכנבך בשוייץ בו מוצא הולמס את מותו האכזרי.
אבל הלחץ הציבורי עשה את שלו, וב-1901 הוציא קונן דויל ספר חדש לאור בשם "תעלומת הבית הריק" בו הולמס קם לתחיה. את הישרדותו המופלאה מסביר הולמס בכך שהידע השימושי שלו בתורת הברטיטסו הצילו ממוות.

מאה שנה אחרי חזרתו של הולמס – גם תורת הברטיטסו זוכה לתחיה מחודשת: ב-2002 הוקמה מחדש תנועת הברטיטסו בלונדון, עם מועדון חברים, שני ספרי הדרכה, ערוץ ביוטיוב ובקרוב: הברטיטסו בבתי הקולנוע הקרובים לביתכם.
הבמאי הבריטי, והאקס המיתולוגי, גאי ריצ'י (בעל חגורה חומה בג'יו ג'יטסו) ליהק את השחקן רוברט דאוני ג'וניור (חובב נלהב של אמנויות לחימה, ומתרגל קונג-פו להנאתו) לתפקיד הולמס בסרט "
שרלוק הולמס" שיצא לקראת חג המולד 2009 (ג'וד לואו בתפקיד ד"ר ווטסון).

בסרט החדש הולמס אמור להיות הרבה פחות מנומס ואלמנטרי מהרגיל – ובקרב חברי המועדון הלונדוני כבר רצים לא מעט סיפורים על קרבות ברטיטסו שמתחוללים בסרט. (רמזים אפשר לראות בטריילר ובצלקותיו של ר.ד.ג'.)

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

היי מה שלומך?
רציתי לשאול אותך שאלה בנוגע לויכוח שהיה לי עם המורה שלי לפיסול לפני כמה שבועות.
האם אתה רואה את העיצוב (אופנה, פנים, מוצר וכ"ו) כחלק מהאמנות?

תודה.

מירי דוידוביץ אמר/ה...

איזה שילוב נהדר - שרלוק הולמס ,גאי ריצ'י (ד"א - פעם ראשונה שיש בחורה בסרט שלו ,חוץ ממדונה)ורוברט דאוני ג'וניור. בטוח אני הולכת.