יום שבת, 27 באוגוסט 2011

מועדון הג'נטלמנים - בציר עכשווי

לטלי,
בביקור האחרון ב"המחתרת", אחת מחנויות הווינטג' האהובות על הג'נטלמנים, סיפרה בעלת החנות על פריטים מרגשים מחדר הארונות של ג'נטלמן מבוגר שנפטר זה מכבר, שמשפחתו מכרה לה את עזבונו האופנתי כדי להעניק לו חיים חדשים. בין שלל הפריטים אפשר היה למצוא מגוון עניבות פרפר, סטים של עניבות ומטפחות כיס מאותו הבד, חגורות, סיכות עניבה ואביזרים נלווים אחרים שזכו למקום של כבוד בין מדפים וקולבי החנות.
תצלום של יעל סלומה

אחד הג'נטלמנים אף הרהיב עוז ורכש מאותו האוסף דווקא חולצת פולו לבנה, של חברת דיסני, עם איור רקום של מיקי מאוס, שעורר מיד גל תגובות ורגשות נוסטלגיים. שיטוט נוסף בחנות העלה תהיות: מהו פריט וינטג' ומה מבדיל אותו מסתם בגד ישן? למה פריט כזה או אחר הוא עתיק, מתי הוא הופך לפריט אספנות ומה, לעזאזל, פשר המשיכה הרטרוסקואלית הזו לבגדים ישנים, שהיו בהם פעם חיים?

הסברים מלומדים על ההבדלים בין וינטג' לסתם סמרטוטים יש בשפע. בגדי וינטג' הם כאלה שגילם מעל שלושים - מה שהופך את חולצת הטי הישנה ביותר בארון, מ-1985, למועמדת ראויה לתואר, שעה שזוג מכנסי ג'ינס של הלמוט לאנג מ-1998 צריך לחכות עוד 17 שנים עד שיוכל להתהדר בנוצות שעדיין לא שלו. חפצים ופריטים אחרים בני מאה זוכים להיות ענתיקות, ופריטי אספנות הופכים לכאלה יותר בגלל גאוניות חד-פעמית של יוצרם ופחות בגלל גילם הביולוגי.

עוד בימים מחוסרי התהילה הסתובב מרטין מרג'יאלה בשווקי הפשפשים הרבים של אירופה, רכש סטוקים שלמים של פריטי וינטג' - ערמות של ז'קטים צבאיים, מעילי טרנץ' וצעיפים - ופירק והרכיב אותם מחדש בקולקציה מיתולוגית שלא לחינם נקראה "ארטיזנל קולקשן". לעומתו, "Denim and Supply", הליין החדש שיצא השבוע מבית ראלף לורן, למשל, מציע קולקציה שלמה של פריטי דנים ובגדים ספורטיביים בגזרות ובבדים של המאה הקודמת.

המעבדה של מרג'יאלה


אבל עם כל האהדה של הג'נטלמנים לעולם של פעם, הם תמיד נזהרים שלא להידרדר למדרון הנוסטלגי והחמקמק שטומן בחובו אסקפיזם (נעים) במקרה הטוב, או הצטרפות למשחק הקפיטליסטי הכללי, הציני והמחושב במקרה הרע. החיבה היתרה לחנויות הווינטג' לא מונעת מבעדם להתפלא כל פעם מחדש מכמות החנויות שמוכרות בליל של פריטי יד-שנייה הקרויות בטעות "חנויות וינטג'", שדומה כי בעליהן מעדיפים להיתקע בעבר ולא להיות מוכנים למחר.


לפעמים נדמה שהכמיהה הווינטג'ית הזו היא גם געגוע למשהו ישן ואותנטי, תחליף לתרכובת של העכשווי, שאף אחד לא יודע את הנוסחה שעומדת מאחוריה. הרי השראות עונתיות שקשורות בעשורים מהעבר, מחוות לתקופות קדומות ובגדים חדשים עם תגיות וינטג' הופכים את כל הנוסטלגיה האופנתית לעוד מוצר צריכה בחברת השפע העכשווית. כמוה, גם הם משתתפים במשחק הקופי-פייסטי הכלכלי - מצד אחד, חנויות מבשרות על עונה חדשה ובמסלולי התצוגה חוגגים עוד מעט את חורף 2012-2013. מצד שני, שנות ה-70 חוזרות ובגדול, ופריטי עבר זוכים לחותמת "קלאסיקה". בתווך נותר הגבר המודרני עם נוסטלגיה לגבריות ישנה וטובה, עתיד לא ברור והווה שנקרע בין ישן לחדש.
אחד המגזינים האהובים על הג'נטלמנים, "032C", מנסה להבהיר לעצמו ולקוראיו את רוח הזמן ואת גבולות התקופה. המגזין, שנוסד בברלין לפני כעשור תחת הכותרת "מגזין לענייני אמנות, אופנה וקונפליקט", המשיך גם בגליונו האחרון את המסורת הז'ורנליסטית המשלבת אופנה, תרבות ופוליטיקה בסגנון בלתי מתפשר, בשינוי קל אחד. יורג קוך, עורך המגזין, החליט לשנות את כותרת המשנה של המגזין, שהיתה עד היום "Contemporary Culture", ולצאת נגד העכשווי. "בעידן המידע שבו הכל זמין, מיידי ופתוח לא רק לאינטרפטציות אלא גם למניפולציות", כותב קוך, "חשובה יותר מכל הדינמיקה שמפיצה לכל עבר את החיבורים שבין זיכרון לידע ובין שכחה לחזון".


ה"עכשוויות" אליבא דקוך אינה סממן בר תוקף יותר, ולדעתו היא מיושנת, חסרת טעם ובעלת התייחסות עצמית בלבד. הוא מבקש להציג אקסיומה חדשה, לכבוד מה שהיה, מה שהווה, מה שיהיה ומה שיכול להיות, ולכן בחר בכותרת החדשה והסתומה במודע: "The Culture".
במובנים מסויימים, חנויות הוינטג' הטובות יכולות לחסות תחת הגדרה עמומה שכזו ולשמש ארכיונים של ידע, ספריות פתוחות לציבור של בגדים, אביזרים וכמוסות זמן מתקופות אחרות. אליהן אפשר להוסיף גם את שלל הנימוסים וההליכות מפעם, עם העדכונים והשינויים ההכרחיים שמחברים אותם לתרבות של זיכרון, ידע וחזון. אם פעם היו קדים או מסירים את הכובע במפגש ברחוב, היום אפשר להמיר אותם בלחיצת יד, נישוק וחיבוק. אם פעם פתחת לגברת את הדלת, היום אפשר להשאיר אותה פתוחה עבור כל מי שנכנס אליה אחריך. תורת האטיקט, כמו הטיקט שעל החולצה, זקוקה לריענון ועדכון מתמשך. אסור לה להתעטף בהילת הוינטג'יות של עצמה. כמו "העכשווי", גם היא צריכה להתנער מההתייחסות העצמית ולהפנות מבט למחר.

אז כן, יש אנשים וינטג' - דמויות מוכרות מסביבנו, שחיות אתנו אבל הן כבר לא בעולמנו, כמו למשל קרי גרנט או ארנסט המינגווי. בחוץ מתחוללת מחאת וינטג', שחוזרת לעבר קסום שמעולם לא היה לנו, ובתקופה האחרונה עולות תכונות ג'נטלמניות מהעבר שראויות לשימור מחמיר וזוכות לתחייה רטרוסקסואלית. הג'נטלמנים מקווים שכמו יין טוב, הגבריות החדשה שניבטת במראה תשתבח עם הזמן, תתחבר לסדק שבין זיכרון לחזון ותצעד עם ז'קט מהוה, עניבת פרפר ישנה וחולצה חדשה מסתיו 2011 אל המחר.

תגובה 1:

יוני אמר/ה...

כמה הערות (בונות) הקשורות לנושא הכתבה ולסיבות שאנשים רוכשים וינטאג':

1. הגדרות מספריות: יש הרבה הגדרות מספריות שונות לכמה שנים בגד צריך לחכות כדי להפוך לוינטאג', אבל לדעתי לא צריך להיצמד חזק מדי למספרים. יש פריטים שהם וינטאג' כבר בגיל 20, וכאלו שגם בגיל 30 אף פעם לא יהיו. אמנם יש קשר לגיל, אבל גם לקונטקסט. אל תשכחו שהמילה וינטאג' באנגלית היא לאו דווקא ישן, אלא גם "בציר" (וראו את הכותרת של הכתבה שלכם).

2. אופי: סיבה נוספת לרכישת וינטאג' היא האופי (של הבגד). בעיניי רבים, בגדים חדשים הם חסרי חיים ואישיות -- בעוד לבגדי וינטאג' יש סיפור. הם ראו דברים וצברו קילומטראז' יחודי והם כבר לא עוד בגד שנראה כמו מאות נוספים שיצאו מאותו פס הייצור. המילה האנגלית המתאימה היא:
Character

3. נוחות: רבים אוהבים את החולצה או הג'ינס שלהם אחרי שכובסו ורוככו פעמים רבות ועכשיו יושבים על הגוף בצורה שמעט בגדים חדשים יכולים לתת, אפילו אם עברו טיפול וריכוך מזוייף/תעשייתי.

מחיר: כמובן שיש כאלו שקונים וינטאג' בגלל המחיר הזול. על כך יגידו אחרים שעל וינטאג' אמיתי צריך לשלם ואילו וינטאג' זול זה סתם יד שנייה, אבל האמת היא שמי שמבין וגם חרוץ מספיק, יכול לפעמים למצוא אוצרות מדהימים בזיל הזול.

הכיף שבחיפוש: צריך להסביר את זה? לא תמיד זה כיף, בטח לא בסתם חנויות יד שנייה מסריחות ולא ממוזגות בשיא הקיץ. אבל במקום הנכון, בזמן הנכון (ובטח בחו"ל הנכון) צייד וינטאג' זה חוויה בפני עצמה.

היחודיות: גם את זה לא צריך להסביר. יש משהו בעובדה שיודעים שלאף אחד אחר אין את הבגד הזה ויהיו גם מי שיבינו ויעריכו את הרכישה החכמה.

ולסיום, ההערה הבעייתית ביותר: וינטאג' זה גם הצהרה סביבתית ופוליטית. ובמילה אחרת, מחזור. לדעת מומחים רבים, אין בעולם צורך אמיתי בבגדים נוספים. יש מספיק בגדים לכל האנשים בעולם, והיצור המתמשך (וגם הזבל שנזרק) רק ממשיכים לזהם ולקלקל את העולם. למרות זאת, רובנו (כולל עדכם הנאמן?) עבדים של תרבות הצריכה, חיים בהכחשה, ונהנים להתמכר לבזבוז רב ולקנייה של בגדים חדשים ויקרים שאין בהם צורך ממשי. בקניית וינטאג', יש הצהרה חשובה וגם מעשים במקום דיבורים (ג'נטלמן אמיתי זה דיבורים או מעשים ? :)

אז כמובן שרובנו נמשיך לקנות בגדים חדשים ונשכנע את עצמנו שזה גילטי פלז'ר והנה גם לנו יש כמה פריטי וינטאג' אז אנחנו בכל זאת בסדר ויאללה לחנות לבזבז אלפייה על עוד בגד של רייף סימונס שעלה עשרים שקל לייצר...

אני לא בהכרח תומך בטירוף בכל נקודה שהובאה פה, אבל חושב שבתור כאלה הנחשבים למומחים ואפילו לסמכות - חבל שלא התייחסתם בכתבה רצינית (ומעמיקה?) על וינטאג' לכל (או לפחות לרוב) הנקודות האלו, ובמקום זאת הבאם עוד כתבה פסודו-אינטלקטואלית כיד הגרסונייר הטובה עליו...

אח, קטלתי אתכם :) אבל קצת בצדק במקרה הזה. לפחות קצת.