יום חמישי, 18 ביוני 2009

הגרסונייר השבועי: מתיו בארני

מתיו בארני, אחד האמנים המעניינים והמסקרנים שפועלים כיום בעולם, הוא אביר האסתטיקה האידיוסנקרטית. בארני הוא אמן מיצבים ווידאו ארט, שהיצירות העמוסות סימבוליות שלו מאתגרות את העין ומרחיבות את הלב. מעבר לעובדה שמגיע לו כובע גרסונייר (במקרה שלו, אולי עז גרסוניירית) בגלל ה"קרימסטר סייקל", סדרה בת חמישה חלקים הכוללת סרטים, אובייקטים, רישומים ושאר ארטיפקטים שכולם עוסקים בתהליך היצירה (כשנקודת הקפיצה היא שריר הקרימסטר הגברי, אותו שריר שעוטף את האשכים ושולט בטמפרטורה כדי לייצר זרע), הרי שאת עיקר הפוקוס יפנו הגרסוניירים להופעה שלו בחיים ובאמנות, שכולה הקפדה ומורכבות, שרק אמן מופרע כמוהו יכול להשיג. במובן הזה אפשר להגיד שעבודתו האמנותית כוללת טרנספומציה של אנשים לדמויות מיתולוגיות דרך התעסקות בגוף האנושי, באיפור, בבגדים ובחיבורים בין טכנולוגיה, חיות ופופ.
בארני ב"קרימסטר"

למי שלא יודע, בארני החל דרכו דווקא כדוגמן, ועדיין אפשר למצוא תמונות שלו מהקמפיינים שעשה ל"ג'יי.קרו", חברת הפרפיות האמריקאית.לימים גם הפכו הוא וביורק לזוג מן המניין, מה שקידם את האימג' הציבורי שלו גם מעבר לדפי המגזינים האמנותיים.
השבוע, אגב, הציג בארני פרוייקט סודי בשם "דם לשניים" בשיתוף אליזבת' פייטון בחוף האי הידרה שביוון. במיצג, שזכה לחשאיות והתפרסם רק אתמול, הם הציגו אירוע הזוי בו דייגים מקומיים שלו מהמים ארון זכוכית ובו ארטיפקטים של פייטון, כריש מת וטקס אשכבה שרק אמן כמו בארני יכול לרקוח. עוד על הפרוייקט אפשר לקרוא כאן.
מתוך "דם לשניים"

דיוקן של בארני שציירה פייטון

2 תגובות:

אורי אורן אמר/ה...

בחירה מוצדקת ביותר

לפני ארבע שנים בערך ראיתי את אחת מהופעותיו האומנותיות בדאמבו שבברוקלין. בארני (שהפעם השאיר את הוזלין בבית) הקיף שוב ושוב מעגל ענק כשעל ראשו כלב מזערי והוא חצי עירום. זוג אקרובטיות צעירות ועירומות הקיפו אף הן את המעגל כשהן רכונות בתנוחת גשר ומידי פעם הן עצרו כדי להשתין באוויר.
במרכז המעגל היה שור חום ענק שניסה ללא הצלחה לזיין מכונית ביואיק נוצצת. על ידי הטקס, כך הוסבר לי, בארני ניסה ליצור מעגל אנרגיה חדש שהעולם עוד לא נתקל בו ואולי אפילו לייצר פלנטה חדשה

זה היה אחד הדברים ההזויים ביותר שראיתי בחיים שלי

ודרך אגב, במציאות הוא אפילו נראה יותר טוב מאשר בתמונות

גלעד אמר/ה...

אני חב הרבה לאמנות שלו.
פגשתי אותו לקצרה בלונדון אחרי הקרנת DRAWING RESTRAINT.
יש לי רשימות על גבי רשימות בקשר לעבודות שלו, אבל פה אציין שנראה לי שהוא עבר מתיחת פנים.
:)