יום שבת, 12 בפברואר 2011

בארבור שחור


שורת הסלבריטאים ואייקוני הסטייל שמעריצים את מעיל האופנוענים של חברת בגדי ציוד הספורט והפנאי "בארבור" לא צריכה להפתיע איש: בכמה מהתמונות המיתולוגיות של סטיב מקווין, כוכב הקולנוע המשפיע ביותר באופנת הגברים, מככב המעיל המפורסם, אבל גם דוגמנית העל קייט מוס נחשבת אוהדת של הפריט, כמו גם אלכסה צ'אנג, לילי אלן והנסיכה דיאנה. מדובר במעיל האפנוענים המפורסם בעולם, (קוראים לו גם בקצרה, the International) שחוגג בימים אלו 75 שנה ויוצא במהדורה מוגבלת על ידי החברה שייצרה אותו מאז שנות השלושים.

אבל ההיסטוריה של המעיל המפורסם התחילה הרחק ממצלמות הפפראצי ושורת הכוכבים שמעריצה אותו. הוא נולד ב-1936, כמעט כמו כל פריט אופנתי קלאסי, מתוך צורך פונקציונאלי, כשחברת בארבור החליטה שהיא מוציאה לשוק מעילי אופנוענים ל"מבחן ששת הימים הבינלאומי" (מכאן גם שמו של המעיל), אחד ממירוץ אופנועני השטח הוותיקים ביותר, מירוץ שנחשב קשה במיוחד בעיקר בגלל העובדה שהוא נערך בתנאי שטח ומזג אוויר קשים במיוחד.

חברת הביגוד נוסדה בסוף המאה ה-19 והציעה לקהל לקוחותיה ביגוד מקצועי (מעילי לצבעים למשל), בגדי שטח ושאר פתרונות לבוש למקצועות הצווארון הכחול, בעיקר לעובדי נמל, דייגים וספנים, שלהם סיפקו בגדים אטומים למים. היא גדלה והפכה להיות חברה מצליחה עד לשפל הכלכלי ותחילת מלחמת העולם השניה, אז נקלעה למשבר, שממנו יצאה אחרי שאחד מבעלי החברה, דנקן בארבור, אופנוען בעצמו, החליט להוציא לשוק מעיל אופנוענים שהפך להיות מעיל האופנוענים הרשמי והמפורסם בעולם מאז ועד שנות השישים. ב-1957, למשל, כל האופנוענים בבריטניה לבשו את המעיל, הוא היה המעיל הרשמי של כמעט כל צוותים במירוצים בשנות החמישים, והוא הפך להיות מזוהה עם רכיבת שטח גם בגלל סטיב מקווין והפעלולן שלו, באד אקינס, שלבשו אותו בסרט "הבריחה הגדולה" וסרטים הוליוודים אחרים.

מה מיוחד במעיל האופנוענים המפורסם? בעיקר העובדה שלראשונה בהיסטוריה יוצר מעיל שכולו מלאכת מחשבת והוא מיועד לאופנוענים, בתקופה שבה לא היו חברות דומות לה ובגדי שטח היו בדרך כלל בגדים צבאיים או כאלה שהוסבו לכאלה מתחומים אחרים. המעיל מיוצר מבד כותנה המצופה בשעווה, שנתן לו עמידות למים ושאר פגעי מזג האוויר, בעיקר ברכיבת שטח. הוא בעל כיס איקוני אלכסוני בחזה, חמישה כיסים גדולים עם תיקתקים מפליז (שניים מקדימה ושניים מאחור) שנועדו להחזיק משאות כבדים, במיוחד בתקופה שבה אופנוענים נאלצו לקחת עמם חלקי חילוף שאר כלי עבודה כדי לתחזק את האופנועים שלהם במהלך המרוץ, רוכסן פליז גדול מאוד עם טבעת רחבה מספיק, כדי שגם יד שמכוסה בכפפה תוכל לפתוח אותו בקלות וחגורת מותן שמצמידה את הז'קט לגוף והופכת אותו ממעיל כבד ומגושם לפריט לבוש סקסי, שימושי ונוח. הבטנה המשובצת מבד טרטאן היא עוד אחד מסימני ההיכר של המעיל המפורסם (בטנה מיוחדת ששומרת על חום הגוף), יחד עם תווית "מיוצר בבריטניה" ותווית נוספת שמציינת את העובדה שהמעיל הוזמן על ידי בני המלוכה הבריטיים.

חגיגות ה-75 למעיל המפורסם נפתחו בהוצאה מחודשת של המעיל בשני צבעים: הירוק המקורי ובצבע משופשף, שנראה כמעיל משומש וישן. בנוסף, החברה הציגה בתחילת החודש ביריד האופנה לגברים בפירנצה את קולקצית "סטיב מקווין" (שכאמור לבש את המעילים של החברה משנות השישים והלאה) - מבחר מעילים במראה משופשף ומשומן, שנראה כאילו מלך הקול לבש אותם בעצמו.

חזרתם של בתי אופנה קלאסיים שייצרו בגדי עבודה ובגדים פונקציונאליים אחרים אינה מקרית. בדומה למקינטוש, למעיל הטרנץ' המפורסם של ברברי ולחברות ביגוד שטח ופנאי מאמריקה ומבריטניה, דומה שעולם האופנה - בעיקר על רקע המשבר הכלכלי וההתרפקות הנוסטלגית על מורשת והיסטוריה אופנתית - מחפש אייקונים קלאסיים, פונקציונאליים וחסרי ברק יוקרתי, כדי להישאר רלבנטי וכדי לסמן עמידות ורלבנטיות בעולם של חוסר וודאות כלכלי ופוליטי. המעיל גם מסמן מחדש גבריות אופנתית מחוספסת, כזו שהאייקונים שלה רחוקים ממסלולי התצוגה וקרובים לאנשים אמיתיים, שזקוקים לבגדים פונקציונאליים ועמידים. אולי כמו שמגזין i-D כתב על המעיל, "מדובר במעיל שעמיד בפני טרנדים וגחמות אופנתיות, מעיל שהסטייל הפרקטי שלו מבטא טעם אופנתי משובח, בלי לוותר על האיכות והסטנדרטים שהוא הציב מאז שיוצר לראשונה".

אין תגובות: