יום שני, 4 ביולי 2011

אני ז'קט פוליטי



לכבוד ארבעה ביולי הגרסוניירים מקדישים את הפוסט הזה לאחד האירועים המוזרים שהתרחשו לפני 68 שנים בלוס אנג'לס ונודעו בשם המסקרן "מהומות ה-Zoot Suit". אחרי הכול, לא בכל יום אירועים היסטוריים נקראים על שמו של בגד, ואף שהמהומות היו תוצאה של גזענות וקסנופוביה, החליפות הנזכרות זכו למעמד איקוני והפכו שם נרדף לסטייל קיצוני שזוהה עם תודעה אופנתית של מיעוטים פוליטיים ואתניים.

שוטרים עוצרים צעירים לובשי חליפת zoot בוושינגטון, 1942.


זה היה הלוק האורבני האלטרנטיבי circa 1940's של מקסיקנים ולטינים צעירים מערים כמו הארלם, שיקאגו ולוס אנג'לס. הם קראו לעצמם "פאצ'וקוס" ולבשו מעילים ארוכים מאוד בעלי גזרה רפויה וכתפיים רחבות; מכנסי פֶּנסים בגזרת באגי מוגזמת, רחבה עד הברכיים וצרה ברגליים; כובע רחב תיתורה או פדורה; נעליים מחודדות או נעליים עם סוליות עבות; ושרשראות מפתח ארוכות משתלשלות. הספר החדש, Zoot Suit: The Enigmatic Career of an Extreme Style, מנסה לפצח את לוק ה- zoot ולהבין מה היה בסטייל הקיצוני הזה שהיה אובייקט של פחד ותשוקה, הצית את דמיונו של הציבור והפך לטקסט פוליטי, לזירת מאבק אתנית ואידיאולוגית.

נשים לובשות מכנסי zoot

"הוא סימל את 'האחר'... והיה אחד המקרים הראשונים שבהם לבישת בגד זוהתה כמסוכנת", טוענת מחברת הספר כשהיא מתארת את איך בשלושה ביוני 1943 האשימו מלחים מהצי האמריקי, ששטפו את לוס אנג'לס במהלך מלחמת העולם, שפאצ'וקוס מקסיקנים היכו אותם, ובערב המחרת - ובמשך השבוע שלאחריו - יצאו הם ועוד 200 אנשי צי למסע נקמה ברחובות העיר, בבתי הקולנוע ובכבישים כשהם מכים ומפשיטים כל מקסיקאי אמריקאי צעיר שלובש חליפות zoot בסביבה. במהומות, שזכו לכינוי "מהומות ה-Zoot Suit", נפצעו למעלה מ-150 אנשי ומאות לובשי zoot נעצרו, אחרי שהמשטרה הפנתה אצבע מאשימה לצעירים וטענה שהם העבריינים שעוררו את המהומות. בחודשים שלאחר מכן פרצו מתיחויות אתניות בדטרויט, ניו יורק וערים אחרות, אבל לוס אנג'לס היתה המקום היחיד שבו החליפה עמדה במוקד המאבק והיתה דומיננטית יותר מהעימות האתני.


מאז הפך הלוק לשם נרדף לזהות פוליטית אאוטסיידרית. הסטייל של ה-zoot היה חלק מהאימג' של נגני ג'ז משנות הארבעים, צרפתים צעירים מתנגדי שלטון וישי, מלקולם אקס בצעירותו, כנופיות וחבורות רחוב של צעירים ממזרח אירופה ועד קבוצות בתרבות ההיפ הופ בשנותיה הראשונות. חליפה לא רעה להתהדר בה ביום העצמאות האמריקאי.

זאזוס צרפתי

מחווה של חוסיין שליאן

עוד על אופנה ופוליטיקה (הפעם בברלין) במשטרת האופנה

4 תגובות:

Michurra אמר/ה...

היכן להפקיד את דמי החבר עבור רישום במועדון המעריצים?? עשיתם לי את הבוקר.

גרסונייר1 אמר/ה...

michura, תודה מקרב לב!
המועדון פתוח ובחינם... הפץאת הבשורה וכך נבוא על שכרנו ונהיה מאושרים.

mr BL אמר/ה...

תודה - מרתק תמיד כיף ללמוד מושג חדש

מומלצי הבלוגוספירה אמר/ה...

תודה. מצא חן בעיני