יום שישי, 8 ביולי 2011

מועדון הג'נטלמנים - על המוזה הגברית

למרות (או בגלל) שהמוזות המיתולוגיות היו בכלל נשים, התצוגות האחרונות לקראת קיץ 2012, שהתקיימו החודש במילאנו ובפאריס, היו פסיפס מרתק של מקורות השראה חדשים ממין זכר. סקוט סטרנברג, מייסד הלייבל band of outsiders, יצר בהשראת ז'אן פול בלמונדו קולקציה שסטתה מהקו האמריקאי הקלאסי של המותג והסיטה אותו למחוזות אירופיים ומעניינים יותר. ניקולה פורמיקטי עירבב מוזות גבריות כמו פליני ופאזוליני עם השראות מעולם הפיסול היווני; תום בראון סימן את הסייף כמוזת ספורט אופנתית טוטאלית בלייבל "מונקלר גמא בלו"; ופראדה שירטטה את מגרש הגולף כזירת השעשועים החדשה של הגבר שלה.

Kim's spirit
קים ג'ונס, מעצב הגברים החדש של לואי ויטון, הציג בפאריס בשבוע שעבר את קולקציית הביכורים שלו בבית היוקרה הצרפתי. ברוח הבית נסבה הקולקציה סביב נושא המסעות, כשההשראה המיידית של ג'ונס היתה הסופר, הצלם ואיש המסעות פיטר בירד, שהפך עם השנים לאיקונת סטייל. בירד שייך למשפחת מוזות אופנתיות שמקומה בהיסטוריה מובטח, בעיקר בגלל העובדה שסבו, פייר לוריארד, היה טייקון טבק שהמציא את הטוקסידו המודרני בסוף המאה ה-19 וקרא לבגד האלגנטי שאותו לבש על שם האחוזה הכפרית שלו בקרבת העיר ניו יורק.

אפשר לחשוב על לא מעט גברים, נערים כקשישים, ששימשו ועדיין משמשים השראה ליוצרים בתרבות הפופולרית. הלמוט ברגר, למשל, היה שחקן אוסטרי צעיר ואנונימי עד שפגש את הבמאי האיטלקי לוקינו ויסקונטי לראשונה ב-1964. מערכת היחסים בין השניים ידעה עליות ומורדות אבל כללה כמה שיאים אמנותיים, ומשמשת דוגמה מרתקת ליחסים המורכבים בין האמן למוזה הגברית שלו.

ויסקונטי & ברגר
ויסקונטי יצר רבים מסרטיו סביב דמותו של ברגר שאותו העריץ, והוא ליהק אותו בכמה מסרטיו החשובים כמו "הארורים" ואחרים. הקסם של ברגר לא היה בלעדי לוויסקונטי והוא נסך גם על הלמוט ניוטון שביקש לצלם אותו בעירום, תצלום שנהפך איקוני בעיקר כי זו היתה תמונת העירום הגברית היחידה שצילם ניוטון.

Helmut by Helmut
לפעמים המוזה יכולה להתכסות בכנפי היצירה, ובפעמים אחרות היא יכולה להתכסות בכנפי השוגרדדי שלה, כמו במקרה של הדוגמן הצעיר בפטיסט ג'יאבקוני, שנבחר לשמש השראה אמנותית לקרל לגפרלד לפני כמה שנים.

"הוא הגרסה הגברית של ג'יזל", אמר לגרפלד, "מושלם כשהוא עם בגדים ומהמם כשהוא בלעדיהם". כיום ג'יאבקוני קרוב ללגרפלד, ונחשב לדמות הבולטת בפמלייה של המעצב. "יום אחד", סיפר פעם הדוגמן, "הלכתי ללגרפלד ושאלתי אותו: 'למה אני? מה אתה רואה בי? למה אתה עובד רק אתי?'. הוא ענה לי שהוא רואה בי משהו שהוא לא רואה באף אחד אחר. משהו בדרך שבה אני מחזיק את עצמי. קרל אמר לי: אני רואה בך גם גבר וגם אשה באותו הזמן".

סיפור מוזה אחר מעלה נינוח אפל יותר מנער הזהב של הקייזר. ניקולה פורמיקטי (חבר של חברה טובה), הכוכב העכשווי של תעשיית האופנה - סטייליסט הבית של ליידי גאגא, עורך המגזין "ווג הום יפאן" והמנהל הקריאיטיבי של בית מוגלר - גילה בפייסבוק את תמונותיו של ריק גנסט. שמו היה "זומבי בוי" ותמונותיו חשפו גוף שלם עמוס כתובות קעקע, שהבולטת שבהן היא דמויות שלד על פניו.

פורמיקטי הבין שהמוזה מחכה לו בצד השני של הרשת, טס למונטריאול, שילם את חובותיו של גנסט בסך 20 אלף דולר ושינה את מסלול חייו של זומבי בוי אל עבר הנצח והתהילה. כיום גנסט מוביל את מסעות הפרסום של מוגלר, פרצופו מעטר את כל המגזינים החשובים. האם בקרוב יהיה לו קו תכשיטים משלו?

קלמאן שאברנו, דוגמן צרפתי בן 21, הוא מוזה אחרת, חוצה מותגים ומעצבים. הוא נראה בכל מקום בשנה האחרונה, השתתף במסעות פרסום גדולים ונחשקים, פתח וסגר תצוגות חשובות ונדמה שהצליח ללכוד במבטו החד לא רק את רוח התקופה אלא גם את מושאה: אימאג' של עלם-גבר, נסיך קרח נקי ומוקפד, פאנקיסט ומורד, דמות א-מינית וסמל סקס לוהט, מעין זליג יפה תואר.

2011 סימנה את הפיכתו של שאברנו למודל גברי אולטימטיבי עם בחירתו כדוגמן הבית של שלל מותגים שונים, ביניהם הליין +J של ז'יל סנדר ליוניקלו, פראדה, סלבטורה פרגאמו וגם H&M.

אבל המוזה העכשווית האולטימטיבית, שחוצה מחנות של מין, מגדר וגיל, היא השחקנית, הדוגמנית ואיקונת הסטייל טילדה סווינטון. סווינטון היא לא סתם השחקנית האריסטוקרטית היפה מכולן: יש לה גם שני תוארי דוקטור, והביוגרפיה האמנותית שלה נעה בין תיאטרון, אמנות וקולנוע, עם בחירות אמיצות של תפקידים וסרטים. דמותה האנדרוגינית מהווה מוזה קלאסית כבר כמה עשורים, החל בעבודתה לצד הבמאי דרק ג'רמן בשנות ה-80 וכלה בקולקציה שיצרו בהשראתה המעצבים ההולנדים ויקטור ורולף ב-2003, שנקראה "One Woman Show" והוצגה על ידי דוגמניות שדמו להפליא לסווינטון.

who's that boy
ב-1992 גילמה סווינטון את אחת הדמויות המרתקות בהיסטוריה של הקולנוע - גיבורת הסרט "אורלנדו" של סאלי פוטר, שבמשך 400 שנות חייה משנה את מינה וייעודה. בשנה שעברה נבחרה השחקנית להוביל את מסעות הפרסום של מותג הסריגים היוקרתי פרינגל אוף סקוטלנד (היא מציגה את קולקציות הנשים והגברים כאחד), ולאחרונה נפל בקסמה המעצב הבלגי המבטיח היידר אקרמן.

* * *
בשבוע שעבר מת השחקן פיטר פאלק, שגילם בין השאר את הבלש המשטרתי קולומבו ושימש מוזה לבמאי ג'ון קסאווטס, שליהק אותו לכמה מסרטיו הגדולים כמו "אשה תחת השפעה" ו"בעלים". הג'נטלמנים מבקשים להיפרד מפאלק, שדמותו היתה אולי רחוקה מעולם האופנה (אף שמעילו המקומט מתקופת קולומבו יכול להיות אייקון אופנתי לא פחות מהקעקועים של זומבי בוי), אבל קרובה לגברים מסוגם, שהומור, חוכמה וטוב לב, יחד עם התחושה התמידית של אנטי-גיבור שמלווה אותם, משמשים להם השראה לפני שהם קמים בבוקר וחושבים מה ללבוש.

תגובה 1:

Miri Davidovitz אמר/ה...

אני תוהה מה היה כ"כ מיוחד בהלמוט ברגר..