יום רביעי, 21 באוקטובר 2009

הגרסוניר השבועי - דייוויד הוקני

דייוויד הוקני הוא אמן רנסאנס וגרסונייר של כבוד. האיש, שחגג השנה את יום הולדתו ה-72, הוא אמן פורה, אייקון אופנה וסטייל ואיש תרבות ויזואלית, שלעולם, אבל לעולם, לא שוקט על שמריו. במשך חמישה עשורים יוצר הוקני יצירות מגוונות בכמויות מעוררות השתאות בשלל המדיומים הוויזואליים: ציור, צילום, רישום, עיצוב תפאורות, עיבוד מחשב, ועכשיו, סדרת עבודות שלו באייפון, שמחוללת מיני מהפכה בכל הקשור לאמנות דיגיטלית, לאפליקציות אייפונים ולשימושים שלהן. ובכלל, נעים להיזכר שגם ממרום העשור השמיני אפשר להמשיך לחקור, לסקרן ולאתגר את העולם המוכר שמסביבנו. באמנות, כמו בחיים.

הוקני, כמו גרסונייר אמיתי, נע כל חייו בין העולם הישן לזה החדש, מלונדון ללוס אנג'לס, לניו יורק ולביתו הנוכחי שביורקשייר, אנגליה. הוא תחילה צייר ציורי שמן, צייר הרבה דיוקנאות של חברים, גילה את הפולארויד ויצר קולאז'ים מופלאים, להם קרא joiners. אחר כך עבר להתנסויות במכונות זירוקס, מדפסות לייזר ומכשירי פקס.

בשנות השבעים התפרסם בציורי הבריכות הנוזליים, מלאי האור הקליפורני והגופות הגבריים, זכר לאובססיה שהיתה לו עם מגזיני הגברים הסמי-פורנוגרפיים של שנות החמישים.

ב-1971 יצא הסרט "A Bigger Splash", שבו עוקב הקולנוען ג'ק הזן אחרי האמן הצעיר ומתאר את נסיקתו לתהילת עולם האמנות בין ניו יורק, לונדון ולוס אנג'לס. בתוך הסרט התיעודי מסתתר לו, בצורה הוקנית אופיינית, סיפור חצי-פיקטיבי על מערכת יחסים סבוכה בין האמן לבן זוגו והמוזה שלו דאז, פיטר שלזינגר.


אבל יותר מהכל, הוקני משמש לגרסוניירים מודל השראה ועניין בשל הסטייל המזוהה איתו כל כך למרות העובדה שהוא השתנה כמעט כל עשור: שיער צבוע בהיר (לפחות עד לפני כמה שנים), משקפיים בולטים וגדולים, שילוב של חליפות ואקססוריז בצבעים ובטקסטורות בולטות (פולקה דוטס ומשבצות! גוד סייב דה קווין), אלגנטיות בריטית, קלילות של קליפורניה, אירוניה ומכובדות סגנון-על נצחי.

גורב עם גרוב הוקני ביי אנדי
ב-1999 הוא הפסיק לצייר לשנתיים ונכנס לעובי הקורה האמנותית כשחקר את סגנונות הציור של המאסטרים הגדולים במאה ה-15. הוקני גילה אז, והוכיח את מחקרו בספר שהפך לסדרת טלוויזיה, שאמנים מערביים השתמשו בעדשות ומראות כדי ליצור את ציוריהם כבר במאה ה-15, מאות לפני המצאת המצלמה.(הספר: Secret Knowledge: Rediscovering the Lost Techniques of the Old Masters).

Jean-Pierre Gonçalves de Lima (איור מחשב, 2008)

הוקני, אמן שהטכנולוגיה תמיד אתגרה אותו, צייר בעזרת מחשב כבר ב- 1985 (תהליך שאפשר לעקוב אחריו בסדרה Painting With Light), ולאחרונה, כאמור, הדהים את עולם האמנות והתרבות ביצירות ששלח לחברים באמצעות האייפון. ב"ניו יורק ריוויו אוף בוקס" אפשר לראות, ולשמוע, הסבר מרתק על יצירתו האייפונית. הגרסוניירים מסתפקים בציטוט: "האייפון תמיד אצלי בכיס... והפעולה היא מיידית ולכן כה רעננה. וכשזה נגמר, וזה הקטע הטוב, אין בלגן, לא צריך לנקות. פשוט מכבים את המכונה. או אפילו יותר טוב – לוחצים על send והחברים שלך מסביב לעולם זוכים לחוות את התמונה באותה המיידיות. יש בזה משהו מאד אינטימי".
לאחרונה חזר הוקני ליורקשייר, אנגליה, שם הוא מתגורר בחווה של כמאה דונם, ולצד יצירת אמנות ושיעתוקן הטכני הוא גם מצייר נופים ריאליסטים עם קריצה סוריאליסטית לקראת תערוכה גדולה שתיפתח ברויאל אקדמי בלונדון בינואר 2012.

ועוד בונוס קטן: שני אימג'ים, האהובים ביותר על גרסונייר אחד. הראשון, מהסיבות הידועות למי שמכיר. והשני, אחד האימג'ים היפים של הוקני, "מר וגברת קלארק ופרסי".

8 תגובות:

Nivke אמר/ה...

מהנכונים שבגרסוניירים השבועיים. קרנבל.

נוטה להגזים אמר/ה...

פשוט תענוג של פוסט!
ושיגעון של גרסונייר!

art by hemdat tzori אמר/ה...

אגב מאיפה הגראס-יונר יודע על המגזין W החדש
והגליון האומנותי שלו
בירור קצתר במבואות התאר של המגזין אין איזכור על החדש והשער של המגזין
שבו אוחזת אשה קרטון עלוב בשתי ידיה
האם יש לגראס-יונר אינסייד אינפורמיישין?
היכן ניתן להשיג גליון אם כם
תודה

אורן אמר/ה...

לקרוא לפיאה "שער צבוע צהוב" זו חתיכת הכחשה!

מיכל♥ג'וש אמר/ה...

עדות נוספת להשפעה המתמשכת של הוקני'ז סטייל: http://bit.ly/3Eav2v (סטיילינג של ניקולה פורמיקטי המעולה כתמיד). ספלאש.

אנונימי אמר/ה...

אחלה פוסט!

אחד האומנים היותר מוחשרים בזמננו
רק חבל שאין שום התייחסות לפוטו-קולז'ים שלו

הגרסונייר אמר/ה...

אנונימי יקר, הגרסונייר מפנה אותך לפוסט הבא, שם תמצא כל מה שרצית על הפוטוקולאז'ים של מיסטר הוקני:
http://hagarconniere.blogspot.com/2009/01/blog-post.html

אנונימי אמר/ה...

birkin bags
fear of god hoodie
bapesta
bapesta shoes
jordan 13