יום חמישי, 12 במרץ 2009

הגרסונייר השבועי: ניקולא הקטן

"ניקולא הקטן" היא דמות קומיקס צרפתית קסומה שנולדה בשנת 1959 ממוחו הקודח של רנה גוסיני (שכתב בין היתר את ספרי אסטריקס, לאקי לוק ואחרים) ומאצבעותיו המוכשרות של ז'אן ז'אק סמפה מגדולי המאיירים הצרפתיים (שאייר שנים רבות במגזין האמריקאי "ניו יורקר"). אמנם כבר בן חמישים, אבל ניקולא הקטן, מסמל לצרפתים (וליתר קוראי 30 השפות אליהן תורגם הספר ביניהן העברית), ילד נצחי המסרב לקבל את מוסר המבוגרים המזויף. עלילותיו של ניקולא הקטן מסופרות בגוף ראשון (וזה חסר תקדים לשנת 59') ומתארות את עולמו של השובב הקטן, הבורח לא פעם מהכיתה, מסתובב ברחובות, הולך מכות ומעשן - אבל לא שוכח לקנות זר פרחים לאמו ביום הולדתה. איזה גרסונייר קטן וחביב ועוד לא דיברנו על הסטייל המשובח. במסגרת חגיגות החמישים להולדתו של הצרפתי הקטן יצאו לאור עשרה סיפורים חדשים, שמצאה בתו של גוסיני, ומעולם לא פורסמו, כשז'אן ז'אק סמפה קשישא חזר לאייר את הדמות החביבה.
בנוסף, בספטמבר 2009 יצא הסרט "ניקולא הקטן" לאקרנים בצרפת וכבר די ניתן ולהמר על הצלחה בטוחה. מעבר לגל הנוסטלגיה השוטף את צרפת בימים אלו, אין לשכוח כי המקבילות העכשוויות של ניקולא בהחלט מייאשות – בצרפת מדובר ב- Titeuf הילד והנוצה המספר לקוראים איך זה לגדול היום בפריז עם פשע ברחובות ואבא שפוטר מעבודתו ובאנגליה היא The Dandy קומיקס הילדים ,הוותיק מכולם, שאיבד את תמימותו וכל קשר לקסמו המקורי.
בטיזר משובב הנפש לסרט מופיע כל צוות השחקנים בבגדים המזוהים כל כך עם ניקולא הגרסונייר הקטן: מכנסיים אפורים מחויטים, חולצה מכופתרת, לבנה וקצרה, עניבה שחורה ואפודה אדומה. מישהו יכול להזכיר לי מתי בדיוק זה פורים?


* עדכונים מהגרסוניירים בעולם:
- כנרת מזכירה לכם שעד ה – 7 למאי יש תערוכה בהוטל דה וויל בפריז בה מוצגים 150 ציורים של ניקולא הקטן.
- איתמר שולח את כולנו לכתבה על הבן של מאט ויינר (יוצר סדרת הגרסוניירים המופתית Mad Men) – המתארת את סגנון לבושו של ויינר ג'וניור, בן השמונה, בעל הבנה נדירה באופנה וסטייל המוגדר כשילוב בין אוליבר טוויסט וה"רויאל טננבאום". אין מילים לתאר. פשוט גרסונייר העתיד.

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

We love Petit Nicolas!!!!

Kinneret R אמר/ה...

אכן, ובמסגרת החגיגות, עד ה-7 במאי, תוצג תערוכה של 150 ציורים של הניקולא הקטן בהוטל דה וויל.

אנונימי אמר/ה...

enfin petit nicolas - my darling mother used to read me sampe et gosiny's tales of nicolas and his little friends, i have 6 books still somewhere around here, it's good to c that more people i know actually know him

גרסונייר2 אמר/ה...

enfin petit nicolas indeed.
any other childhood garconniere unsung heroes?

אנונימי אמר/ה...

בן שמונה וכבר מתגנדר אובססיבי! מתחשק לי להוריד לו סטירה (וירטואלית בלבד, כמובן!)

או.קיי, אז הוא לא חייב ללבוש חולצה של קייטנת 'קייט וגיל' כמו שאני לבשתי כשהייתי בגילו, אבל בכל זאת...

וגם אתם, אגב, מכורים כבדים להתגנדרות ומדמיינים לכם שכולם חושבים שזה בא בטבעיות וללא מאמץ, ושאתם חיים בעולם של 'ג'נטלמנים', 'דאנדים' ושאר ירקות פרי דמיונם של מעצבי התדמית וחלונות הראווה של ראלף לורן ושות'.

ועל כך נשאל - למה זה כל כך חשוב להיות גנדרן? (או גרסונייר אם זה נשמע לכם יותר טוב) - ולמה שווה לבזבז על זה כל כך הרבה כסף? (קנינו בסייל זה לא תשובה, אגב...)

בכל מקרה, מתנצל על התגובה האגרסיבית קמעה בתוך מעוז הגרסוניירים - אבל אני שואל ברצינות ואשמח אם תענו ולא תמחקו.