יום שבת, 7 במרץ 2009

הגרסונייר השבועי: שארל-אדואר ז'אנרה

לרגל התערוכה שנפתחה לא מזמן במרכז ברביקן בלונדון הוחלט להקדיש את פוסט גרסונייר השבוע לשארל-אדואר ז'אנרה, שוויצרי חביב, הידוע יותר כ- Le Corbusier. עקרונותיו המהפכניים של לה קורבוזיה, כהרמת הבניין על עמודים ושימוש בחלל שנוצר, ביסוס שלד הבניין על עמודים היוצרים את החלוקה הפנימי, שימוש בגג כמרפסת שיזוף עילית, ניצול יתרונות הבטון המזוין ועוד ועוד, השפיעו על דור שלם של ארכיטקטים, כולל אלו שתיכננו את עירנו האפורה.
לה קורבוזיה שינה את חיי כולנו על ידי רעיונותיו המתקדמים (שעוררו לא מעט מחלוקת) לבניית 'יחידת מגורים' אורבנית והיה איש רנסאנס כשבמקביל לעיסוקו בארכיטקטורה שלח ידו גם בציור, פיסול, עיצוב רהיטים וכתיבה. התערוכה בלונדון הנקראת "אמנות הארכיטקטורה" מציגה לראשונה את מכלול עבודתו המלא, ובמסגרתה אף הושקה תחרות תמונות מיוחדת בפליקר שכולכם מוזמנים להשתתף בה. (מומלץ ללכת לרחוב קפלן לתיעוד מצב הברוטליזם המקומי).
כאחד מנושאי דגל המודרניזם לא הבחין קורבוזיה בין אסתטיקה ציבורית לזו האישית, והיה לבוש בסגנון מדויק שהיטיב לבטא את רוח הזמן ולהיות נצחי באותה המידה (וגם, אנחנו מודים, יש לנו חולשה לעניבות פרפר). הפורטרט שהגרסוניירים הכי אוהבים למשש, אגב, הוא זה שמונצח בשטר צהבהב של עשרה פרנקים שוויצרים.


3 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה.
אף פעם לא ידעתי שהוא שוייצרי.
הוספתי כמה נקודות לשוייץ המשמימה והנוקדנית.
השטר מקסים - איזה שטר כסף עם שאר רוח!
אשים לב בפעם הבאה שאני בשוויץ ,קונה ב H&M

יריב אמר/ה...

היי,
אתמול בקפה ביאליק,
ניסיתי להשלים פערים
ורפרפתי באתר
ובכן...
נפלא!

אלא שבחור ישראלי מצוי כמוני
לא ממש הבין
מה הוא אמור לקנות
עכשיו
ובכמה
אז הוא נשאר
עם מכנסי החאקי
שלו,
החולצה הלבנה
תיק ה"מגה העיר"
והמקינטוש
(הגעתי למסקנה שזה התיק הכי נוח
למקרה שתחפוץ
לשאת עמך
את החלק השני
של כתבי
וולטר בנימין)

יריב

נ.ב. אשמח אם הגרסונייר
יאיר את עיניי בנושא.

גרסונייר2 אמר/ה...

מירי, גרסונייר אחד לפחות מחובר באהבה לשווייצריה... ובזכות החיבור הוא מוצא אותה מממ...קצת משמימה, אבל הוא לא בטוח לגבי הנוקדנית.

יריב, וואלקם!
הערה כשלך דורשת פוסט שלם כתגובה.
למקרה שתחפוץ להחליף את כובע הטמבל בברט ואת מכנסיי החאקי ב... תשאיר את מכנסיי החאקי ותמסור ד"ש לבנימין. הבלוג שלנו והחשיפה הזו לעולם, עם ביקורי בית בעיר (צ'יפ פריידי), נועדו לענות על השאלות האלו איפה לקנות ומה. אבל זה לא קל.
מבטיחים להיות יותר פרקטיים לגבי המה והבכמה.
שמור על קשר...